Lockdown Italië zorgt voor productiestop bij Fiat

De volledige lockdown in Italië heeft ook gevolgen voor de lokale autoproductie in het land. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft bekend gemaakt dat diverse productiefaciliteiten aldaar gesloten zijn. Het gaat met name om fabrieken van Fiat en Alfa Romeo.
De regio Noord Italië is sinds enkele dagen volledig geïsoleerd vanwege het corona virus. Daardoor zijn de fabrieken van FCA in Pomigliano d’Arco (foto; hier wordt de Panda gebouwd), Melfi (Fiat 500X, Jeep Renegade, Jeep Compass), Atessa (Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper) en Cassino (Alfa Romeo Giulia, Stelvio, Giulietta) genoodzaakt om de autoproductie tijdelijk te staken. De komende dagen zullen daar geen voertuigen gebouwd worden. De 4 fabrieken zijn jaarlijks goed voor 600.000 auto’s, oftewel bijna 4 procent van de totale Europese productie.
Met deze maatregel wil FCA de verspreiding van het corona virus helpen tegengaan. Tegelijk worden alle werkplekken en pauzeer locaties aan een grondige schoonmaak onderworpen. Verder zal FCA de productieaantallen per dag verminderen, zodat de werknemers meer tijd en werkruimte krijgen en zo de kans op nieuwe besmettingen op de werkvloer vermindert. Volgende week maandag moet de productie namelijk weer hervat worden. Als de werknemers dan verder van elkaar af staan, is er een kleinere kans op besmetting, zo is de redenatie.
Ook bij de dealers worden er maatregelen getroffen. Zo zal de megadealer Autotorino, met een verkoop van 29.100 nieuwe en nog eens 22.400 tweedehands personenwagens per jaar, haar deuren sluiten. Dat gebeurt voor de eerste keer in de 55-jarige geschiedenis van het bedrijf.
Andere Europese (auto)producenten beginnen de productie ook deels stil te leggen in reactie op het corona virus. De Italiaanse bandenmaker Pirelli heeft de productie bij een fabriek in Noord Italië beperkt. Het Volkswagen concern overweegt werknemers van 2 fabrieken in Spanje tijdelijk naar huis te sturen als de toeleveringsproblemen aanhouden. Ook de grootste Britse autoproducent, Jaguar Land Rover, de Franse automaker PSA en de Tsjechische producent Skoda hebben leveringsproblemen.
Fiat Panda
Eén van de FCA modellen die getroffen wordt door de tijdelijke productiestop, is de Panda. Die krijgt in 2021 een opvolger en zal dan ook leverbaar worden in een elektrische uitvoering. In de jaren negentig had Fiat de Panda Elettra, die vanwege zijn hoge prijs en lage radius geen groot succes was. Een paar jaar geleden probeerden de Italianen het op de Noord Amerikaanse markt met de elektrische Fiat 500, die meer kostte dan hij opbracht. Maar nu zijn het andere tijden.
Vorige week stelde Fiat de volledig nieuwe elektrische 500 voor die wordt voor een dermate stevige prijs aangeboden dat verlieslijden per definitie onmogelijk lijkt. Om de ontwikkelingskosten terug te winnen, zal de techniek ook gebruikt worden voor een elektrische versie van de nieuwe Panda. Die zal worden gebaseerd op de Centoventi concept studie (foto) die Fiat in 2019 voorstelde op de autosalon van Genève.
Volgens Fiat zal de productieversie van de Centoventi de traditie van de Panda respecteren. Dat wil zeggen een lage prijs en hoge gebruiksvriendelijkheid, maar dan verpakt in een moderner en een groter jasje. Daarmee verhuist de Panda van het A segment naar het B segment. Dat zal er tevens voor zorgen dat de meerkosten van de elektrische variant beter te pruimen zijn.
Hoeveel designelementen van de Centoventi vertaald zullen worden naar de nieuwe Panda, is koffiedik kijken. Als datum voor de productiestart is 2021 in de agenda aangekruist, maar het zou kunnen zijn dat de nieuwe baas van het fusiebedrijf met PSA, Carlos Tavares, besluit om de introductie uit te stellen om zo synergievoordelen met de Franse modellen te kunnen vergroten. Om dezelfde reden moesten wij eerder langer wachten op de nieuwe Opel Corsa, die op de valreep geschikt werd gemaakt voor de techniek van de Peugeot 208.

print
Klik hier om te delen